Ein Mercedes-Benz 240D war nach dem Fall der Mauer das erste „Westauto“ meines Vaters. Er gab dafür seinen Trabant, auf denn er vorher ganze 10 Jahre gewartet hatte und den erst kurz vor dem Mauerfall als Neuwagen für 14.000 Mark in bar beim Händler abholte, ab. Und so fuhren wir dann Benz. Es war ein altes Taxi, was schon die Farbe verriet. Lederausstattung. Geile Karre, die uns dann noch ziemlich lange durch die Welt fuhr, bevor sie einem roten Seat Toledo als Neuwagen weichen musste.
Und wie wir sehen fahren einige der 240er Diesel immer noch. Auch in Marrakesch, wo es allerdings immer weniger werden. Ibrahim spricht über seinen.
An icon of Morocco as the Grand Taxis of its major cities, the Mercedes-Benz 240D has served as the primary vehicle for the nation’s taxi drivers for decades – a relic of the ‘70s and ‘80s, now a familiar fixture with a foothold in the past. With many having clocked over a million kilometers, in Marrakech, the battered, sun-bleached yellow Mercedes have merged with its landscapes, yet government efforts to phase out the vintage model have left just six in operation across the city.
Told through taxi driver Ibrahim in Marrakech, director Matthew Trainor captures a fading symbol of the North African nation, and the timeless charm of a presence now in decline for short documentary Merci Dix. Taking its name from the Moroccan-French phrase for “thanks times ten” – also a nod to the iconic emblem of the drivers who popularize the expression – the film honors the character and hospitality connected to these old diesel cars, marking the end of an era as their numbers diminish.
(Direktlink, via Messy Nessy)